Nieuws

De voordelen van persoonlijke ontwikkeling en blijven leren

nov 12, 2015

De voordelen van persoonlijke ontwikkeling en blijven leren

Onze maatschappij verandert in een rap tempo. Door de toenemende automatisering en de toepassingen van het internet, zien we bepaalde banen verdwijnen of worden de eisen die de werkgever aan een functie stelt, steeds hoger. Met minder mensen moeten we dezelfde of zelfs meer output zien te realiseren. Ook de overheid ziet deze ontwikkeling. Het is dan ook niet voor niets dat werknemers binnen het nieuwe arbeidsrecht de opdracht mee krijgen om te blijven werken aan hun persoonlijke ontwikkeling. Gebeurt dat niet of onvoldoende, dan kan dat serieuze consequenties hebben met name bij een eventuele ontslagprocedure.

Natuurlijk is het veel beter om op een positieve manier naar deze opdracht te kijken. Niet vanuit het ‘moeten’, maar vanuit het ‘willen’. Want werken aan je persoonlijke ontwikkeling is plezierig! Dat bewijzen de onderstaande voordelen:

  • Een beter en plezieriger contact met je collega’s. Doordat je werkt aan je communicatieve vaardigheden, weet je ook hoe je (nog beter) met collega’s kunt omgaan.
  • Extra salaris of betere doorgroeimogelijkheden. Je gaat je functie beter invullen omdat je bijvoorbeeld beter met klanten, collega’s of de beschikbare werktijd leert omgaan. Ook weet je beter aan de verwachtingen van de werkgever en de klanten tegemoet te komen.
  • Extra promotie mogelijkheden waardoor je meer voldoening uit je werk kunt halen. Bovendien ga je na een promotie vaak meer verdienen.
  • Een betere balans tussen werk en privé, met minder risico op stress en met meer werkplezier tot gevolg.
  • Je blijft een betere aansluiting behouden op ontwikkelingen binnen de arbeidsmarkt. Stel dat je over een aantal jaar gaat solliciteren naar een andere functie binnen het bedrijf of daarbuiten, kun je aantonen dat je altijd in jezelf bent blijven investeren.

 

Hartger Eikelhof

Directeur MMCenter

 

Hartger Eikelhof is directeur van het MMCenter. Eén van de opleidingspartners van de Servorg Academy. Het MMC Center brengt de afgelopen 20 jaar een breed scala aan vaardigheidstrainingen en (houdings-)verandering trajecten. Door elke twee jaar een Cedeo klanttevredenheidsonderzoek uit te laten voeren, controleren zij of zij de afgesproken doelen met hun klanten bereiken. Zij scoren 98% op klanttevredenheid en daar zijn zij natuurlijk erg blij mee. En wij van de Servorg Academy natuurlijk ook. Het MMC Center heeft trajecten op onder andere de volgende gebieden:

  • Klantgerichtheid
    Met onderwerpen als Beter (klant)gericht leren communiceren, zowel extern (klanten/gasten) als intern (collega’s. Daarbij komen onderwerpen aan bod zoals conflicthantering, intern overleggen, goede compromissen sluiten en omgaan met lastige collega’s en/of klanten maar ook omgaan met ontevreden klanten, klantvriendelijk opnemen van de telefoon en prioriteiten stellen.
  • NLP
    In onze trajecten gebruiken wij regelmatig oefeningen en opdrachten die wij aangereikt krijgen vanuit NLP. Een belangrijk onderdeel van NLP is het sneller opbouwen van vertrouwen en het verkrijgen van nieuwe inzichten op het gebied van beter leren communiceren. Een belangrijke vaardigheid hierbij is het beter leren observeren en het aanpassen van de non-verbale communicatie op degene waarmee je in gesprek bent.
  • Het Nieuwe Werken
    Gestructureerd werken, time management, leren ontspannen, delegeren, zelfmotivatie, ontwikkelen van zelfinzicht en zelfdiscipline. Allemaal vaardigheden die binnen het Nieuwe Werken steeds belangrijker worden. Ook leren wij medewerkers omgaan met het spanningsvelden altijd en overal bereikbaar (moeten) zijn, de hogere eisen die klanten en werkgevers stellen, terwijl ze thuis ook een goede partner/ouder willen zijn.
  • Projectmanagement
    De vaardigheden die noodzakelijk zijn voor goed projectmanagement: Vergader/overlegtechnieken (BOB-model), voortgangscontrole, goede feedback geven, assertiviteit, samenstellen van een top team en professioneel omgaan met weerstanden tegen veranderingen.
  • kijk op http://www.servorg.nl/servorg-academy

 

 

 

 

 

Deel dit artikel online

Wil je onze brochure ontvangen?

vpo nbbu normeringarbeid mvonederland salesindebouw Stipp