Nieuws

Flexibel werken noodzakelijk voor behoud toptalent

sep 26, 2011

De mogelijkheid om flexibel te kunnen werken is cruciaal om toptalent aan te trekken en te behouden. Dit blijkt uit onderzoek van Alliance for Work-Life Progress (AWLP). 80 procent van de respondenten noemde flexibel werken als belangrijk tot zeer belangrijk om 'the war for talent' te winnen.  

Voor het onderzoek werden directeuren en managers ondervraagd uit de VS, Groot-Brittannië, Duitsland en een aantal opkomende economieën. Uit het onderzoek komt ook naar voren dat voor meer dan de helft van de ondervraagde managers de ideale werknemer ook buiten kantooruren beschikbaar is. Daarnaast gelooft 40 procent dat de meest productieve werknemers mensen zijn zonder al teveel persoonlijke verplichtingen.

Geen carrière voor flexwerkers

Bijna één op de drie van de ondervraagden stelt zelfs dat werknemers die daadwerkelijk flexibel werken het niet ver gaan schoppen binnen de onderneming. Werknemers die daadwerkelijk deelnemen aan werk-privé programma's worden vaak direct of indirect 'gestraft'. Ze worden subtiel of openlijk ontmoedigd, krijgen minder interessante taken, een negatieve beoordeling of geen promotie. De meestgenoemde reden van managers om flexibel werken tegen te gaan, is dat flexibele werknemers niet altijd beschikbaar zijn voor dringende werkzaamheden. Een andere veelgenoemde reden is dat men denkt dat het werk hierdoor door anderen moet worden opgepakt.

Flexibel werken toch belangrijk

Dat flexibel werken toch belangrijk is, blijkt wel uit het lage personeelsverloop bij organisaties waarin flexibel gewerkt wordt. En hoewel de meeste managers er nu nog negatief tegenover staan, uit het onderzoek blijkt ook dat managers die ervaring hebben in het leiden van flexibele werknemers en daar trainingen voor hebben gevolgd, werk-privé initiatieven wel ondersteunen.

Hoe FM kan helpen 'the war for talent' te winnen

Volgens onderzoek van PwC staat 'the war for talent' bovenaan de agenda van bestuurders. De beschikbaarheid van talent, kennis en kunde wordt door CEO's wereldwijd genoemd als een van de belangrijkste bedreigingen voor toekomstige groei. Niet alleen HR speelt hierbij een rol; ook de facility manager kan een grote rol spelen. Sterker nog, zonder FM voert men een verloren strijd. Tijdens het FMM Marktevent wordt beschreven welke elementen essentieel zijn om 'the war for talent' te winnen en hoe FM daarop kan inspelen.

Bron: Facility Management Magazine

Deel dit artikel online

Wil je onze brochure ontvangen?

vpo nbbu normeringarbeid mvonederland salesindebouw Stipp